RKS Radomsko

Forum kibiców
Obecny czas: Środa, 15 Maj 2024, 23:12

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina




Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 2 posty(ów) ] 
Autor Wiadomość
PostWysłany: Poniedziałek, 19 Maj 2008, 11:55 
Offline
***
***

Rejestracja: Środa, 12 Lip 2006, 13:04
Posty: 330
Miejscowość: OS. JADWIGI
Poniżej wklejam krótki artykuł dla zainteresowanych piłką nożna i marketingiem sportowym oparty na wynikach badań wykonanych w 11 krajach świata. Zapraszam do lektury.

Kluby piłkarskie, działają obecnie jako stowarzyszenia sportowe, bądź jako sportowe spółki akcyjne. Zarządzają nimi profesjonalni managerowie, którzy dbają o sytuacje finansową klubu. W Polsce takie profesjonalne klubo- przedsiębiorstwa są przypadkami niestety wciąż osamotnionymi. Za granicą kluby posiadają profesjonalnie stworzoną siatkę klientów biznesowych. FC Barcelona ma więcej członków niż jest w stanie pomieścić ich stadion. W Polsce, prym wśród klubów wiedzie Lech Poznań. Ma dalece rozwinięty marketing. Jak przyznaje prezes rady nadzorczej Lecha Poznań, Jacek Rutkowski w polskiej piłce wciąż widać braki marketingowe. On sam jest zdania, że właściwym modelem działalności biznesowej w klubie piłkarskim jest ten, który wypracował on sam. Marketing musi być obecny przy budowaniu wielkiej piłki, żeby generować przychody. Bez niego nie będzie wydatków na sport. Jak zapewnia wszystkie zyski wypracowane przez KKS Lech Poznań idą na jego statutową działalność. Pierwsza w Polsce telewizja klubowa, pierwszy w pełni profesjonalny sklep kibica, duża frekwencja na trybunach, modernizowany stadion oraz Orange Ekstraklasa i walka o najwyższe cele to jest to co napędza zyski w klubie z Poznania. Podobnie sytuacja może wyglądać wkrótce we Wrocławiu, gdzie po połączeniu marki Śląsk Wrocław oraz Groclin Dyskobolia Grodzisk Wielkopolski, prezesem zostanie Zbigniew Drzymała znany inwestor i przedsiębiorca, właściciel Inter- Groclin Auto S.A.
Sytuacja normalnieje również w Warszawie, choć tam problem tkwi w kibicach i ich podejściu do piłki nożnej. Zachowanie podobne do tego z Wilna czy też Bełchatowa odstrasza sponsorów. Dobrze prosperują Wisła Kraków i Korona Kielce. Jednak przed polskimi klubami jeszcze daleka droga. Poniżej postaram się przyjrzeć specyfice piłki nożnej jako produktu reklamowego, opierając się na badaniach SPORT+MARKT.

Zacznijmy od tego, że aż 17,6 mln Polaków deklaruje zainteresowaniem futbolem, badania zostały przeprowadzone na grupie 600 osób w wieku od 15 do 69 lat, posiadających odbiornik TV w gospodarstwie domowym, wszyscy z ankietowanych określili swój status do piłki nożnej jako "zainteresowany". Z badań wykonanych w 2006 roku wynika, że 36% Polaków poświęca od 3 do 5 godzin dziennie na oglądanie spotkań piłkarskich podczas Mistrzostw Świata. Jest to bezwzględnie więcej niż w innych krajach. Średnia światowa to 13 %. Blisko połowa bo aż 41 % ankietowanych twierdzi, że dostosuje swoje plany wakacyjne do rozgrywek piłkarskich, w przypadku imprezy typu Mistrzostwa Świata bądź Europy. Osoby w wieku od 15 do 69 lat bardzo zainteresowane piłką nożną stanowią aż 24% populacji Polaków. W liczbach absolutnych stanowi to około 9,2 mln osób. Ponad połowa ankietowanych (57%) uważa, że należy zwiększyć ilość transmisji z polskich boisk piłkarskich. W wyniku tego pytania widzimy, że każdy nowy, ogólnodostępny program o tematyce piłkarskiej ma szansę na duże zainteresowanie ze strony kibiców. Co za tym idzie, im więcej programów i transmisji tym większa jest oferta dla sponsorów.
Klub piłkarski to znak firmowy, pozwalający na komunikacje między sponsorami a odbiorcami. Reklamy umieszczane na stadionie, trafiają nie tylko do kibiców zasiadających na obiekcie, ale są również widoczne w telewizyjnych programach czy też na prasowych zdjęciach. Polskie akcenty w zagranicznych klubach, wzmagają zainteresowanie danym klubem czy też ligą, polskich kibiców. Prostym przykładem jest tutaj transfer Jerzego Dudka do Liverpool FC, czy też Artura Boruca i Macieja Żurawskiego do Celtic Glasgow. W przypadku tego pierwszego klubu, zadziałało to nadzwyczaj mocno. Liverpool stał się najbardziej lubianym klubem zagranicznym przez Polaków. W 2003 roku około 26% ankietowanych uznało go za swój klub numer jeden. Przed transferem Boruca i Żurawskiego, Celtic nie znalazł się nawet w pierwszej dziesiątce lubianych klubów w Polsce. W roku 2005 znalazł się on już na 5 miejscu. Zaowocowało to, choćby pojawieniem się ligi szkockiej w ramówce Polsatu Sport. Najpopularniejszą formą promocji w futbolu na całym świecie jest reklama na koszulkach i bandach reklamowych na stadionie. Szcześciuset ankietowanych wymieniło ponad 50 firm, których loga widywali na stadionach w Polsce przy okazji spotkań ligowych oraz reprezentacyjnych. Na czele reklam na bandach stadionowych stoi marka Lech, którą rozpoznaję 21 % ankietowanych.
Specjaliści od marketingu za pomocą instrumentów komunikacji marketingowej, zarówno tych klasycznych jak spoty reklamowe, jak i innych starają się przenieść pozytywny wizerunek ze stadionu sponsorowanego na markę sponsora. Ważne jest by trafić do docelowej grupy odbiorców, co staje się możliwe dzięki większej integracji firmy z klubem bądź ligą.
Marketing sportowy wraz z pełną analizą rynku jest niezbędny do uzyskania pieniędzy, a choć pieniądze sukcesu nie gwarantują, to bez nich sukces nie jest możliwy.

Jakub Mielczarek, Wrocław 2008

_________________
Image


Góra
 Profil  
 
PostWysłany: Wtorek, 5 Sie 2008, 10:30 
Offline
Master of Typer 2006,2009

Rejestracja: Środa, 5 Maj 2004, 19:45
Posty: 389
Miejscowość: WWA
Ciekawa inicjatywa jeziorowców - myślicie, że u nas miałaby szansę? :o

http://www.proto.pl/informacje/info?ite ... 6&no=202.3


Góra
 Profil  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 2 posty(ów) ] 

Wszystkie czasy w strefie UTC + 1 godzina


Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 8 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group